Rozmiar | 235/75 R17.5 |
---|---|
Marka | Continental |
Model | Conti Scandinavia LD3 M+S |
Sezon | całoroczne | Typ opony | ciężarowe |
Indeks nośności | 132/130 (do 2000 kg na oponę) |
Indeks prędkości | M (do 130 km/h) |
Wzmocnienie | |
Zastosowanie | |
Typ | |
Dodatkowe informacje | |
Kod towaru | 04230010000 |
EPREL | 525745 |
Czas realizacji | 1-2 dni |
---|---|
Dostępna ilość | ostatnie 2 sztuki! |
DŁUGOŚĆ GWARANCJI: 5 lat. Szczegółowe warunki poniżej:
SPIS TREŚCI
1. ZALECENIA PRODUCENTA DOT. PRAWIDŁOWEJ EKSPLOATACJI OPON
2. DEFINICJE
3. WARUNKI GWARANCJI
4. ZASADY PRZECHOWYWANIA OPON
1. ZALECENIA PRODUCENTA DOT. PRAWIDŁOWEJ EKSPLOATACJI OPON
Od wyboru odpowiedniej opony, jej prawidłowego osadzenia i eksploatacji zależy nie tylko jej dobra kondycja (trwająca przez cały okres użytkowania), ale przede wszystkim bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. Dlatego zdecydowanie warto poświęcić tym czynnościom trochę czasu, stosując się do poniższych zaleceń.
1.1. Dobór ogumienia
a) opony, których pochodzenie ani dotychczasowy przebieg eksploatacji nie jest znany, nie powinny być używane; dot. to szczególnie opon o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich kord/osnowę i/lub opasanie, z nieczytelnym lub usuniętym (częściowo lub całkowicie) nr DOT i/lub nr fabrycznym i/lub datą produkcji;
b) nie należy stosować na tej samej osi opon o dużej różnicy w wysokości bieżnika (np. opon nowych z używanymi) ze względu na ich różną przyczepność, zachowanie w zakrętach, drogę hamowania i podatność na występowanie zjawiska aquaplaningu (tj. powstawania klina wodnego pomiędzy czołem bieżnika, a mokrą nawierzchnią, który ogranicza kontakt opony z nawierzchnią i utrudnia/uniemożliwia panowanie nad pojazdem przez kierującego);
c) zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy pojazd musi być wyposażony na kołach jednej osi wyłącznie w opony o tej samej konstrukcji (radialne lub diagonalne) i rzeźbie bieżnika; dodatkowo zalecamy zastosowanie na całym pojeździe opon tego samego producenta oraz o tych samych (lub wyższych, ale nigdy niższych) indeksach prędkości i nośności, co zalecane przez producenta pojazdu;
d) zawsze należy dobierać rozmiar opon do posiadanych obręczy, mając na uwadze parametry kół określone przez producenta pojazdu.
1.2. Wymiana ogumienia
a) odpowiedni standard tej czynności jest w stanie zapewnić tylko dobrze wyposażony serwis ogumienia, zatrudniający doświadczonych pracowników i dysponujący specjalistycznym oprzyrządowaniem;
b) każdorazowy montaż/demontaż stanowi dla konstrukcji opony znaczące obciążenie, a wykonany niewłaściwie lub przy użyciu niesprawnych/ nieprawidłowych narzędzi może doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń, eliminujących oponę z dalszej eksploatacji;
c) przy montażu nowych opon każdorazowo należy montować nowy zawór (w przypadku nowych opon dętkowych należy również założyć nową dętkę, o rozmiarze dostosowanym do opony).
d) montaż opony kierunkowych (o rzeźbie bieżnika dostosowanej wyłącznie do jednego kierunku toczenia) musi uwzględniać oznaczenie kierunku jazdy, umieszczone trwale na boku opony;
e) montaż opon o niesymetrycznym bieżniku musi uwzględniać oznaczenie zewnętrznej strony opony, (najczęściej oznaczonej na jej boku napisem „OUTSIDE”);
f) należy wyważać dynamicznie koła (obręcz + opona) każdorazowo na początku ich eksploatacji, a następnie nie rzadziej niż co 15 000 km; zabieg ten zapewnia komfort jazdy i eliminuje przedwczesne zużycie elementów zawieszenia, układu kierowniczego, łożysk, opon;
g) przy montażu koła na pojeździe należy przestrzegać kolejności dokręcania śrub/nakrętek mocujących oraz momentu ich dokręcania; wytyczne te są szczegółowo określone przez producenta pojazdu.
1.3. Eksploatacja ogumienia
a) opony należy eksploatować zawsze zgodnie z ich przeznaczeniem, zdefiniowanym przez ich producenta;
b) sprawność wszystkich elementów układu hamulcowego, jezdnego i napędowego znacząco wydłuża przebieg opon; dlatego należy regularnie kontrolować stan techniczny pojazdów (m.in. stan i wyważenie kół, stan amortyzatorów, skuteczność działania hamulców, luzy w zawieszeniu i układzie przeniesienia napędu), na bieżąco dokonywać niezbędnych napraw i regulować parametry geometrii zawieszenia
(które samoistnie ulegają zmianie w wyniku normalnej eksploatacji pojazdu);
c) należy regularnie kontrolować ciśnienie na zimnych oponach (najlepiej przed rozpoczęciem jazdy) nie rzadziej niż co 2 tygodnie i utrzymywać je zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu; nieprawidłowe (zbyt wysokie lub zbyt niskie) ciśnienie ogranicza kontakt opony z nawierzchnią, czyli zmniejsza przyczepność i bezpieczeństwo jazdy, prowadzi do przedwczesnego i nieregularnego zużycia rzeźby
bieżnika, a także może spowodować nieodwracalne uszkodzenia ogumienia, skutkujące m.in.wystrzałem podczas jazdy;
d) przeciążanie ogumienia jest niedopuszczalne; może ono być efektem przekroczenia jego dopuszczalnej nośności (lub ładowności pojazdu) jak i nieprawidłowego ciśnienia podczas eksploatacji; dlatego należy zawsze eksploatować pojazd z równomiernie rozłożonym obciążeniem (o masie dopuszczonej przez producenta pojazdu), wyposażony w opony o odpowiedniej nośności i ciśnieniu określonym przez producenta pojazdu;
e) należy zawsze dostosować styl jazdy i prędkość do warunków panujących na drodze oraz stopnia obciążenia pojazdu, a także unikać gwałtownego hamowania i przyśpieszania – szczególnie zrywania przyczepności kół napędowych przy ruszaniu i doprowadzania do zablokowania kół podczas hamowania (przy użyciu hamulca roboczego i/lub pomocniczego/ręcznego);
f) zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy pojazd musi być wyposażony w opony o głębokości rzeźby bieżnika co najmniej 1,6 mm (tzw. oznaczenie TWI – Tread Wear Indicator) , w oponach zimowych o najnowszej konstrukcji, oprócz oznaczeń TWI, znajdują się dodatkowo wskaźniki minimalnej zalecanej głębokości rzeźby bieżnika w warunkach zimowych (4 mm), umieszczone na poziomie miejsc oznaczonych symbolem śnieżynki (tzw. WWI – Winter Wear Indicator) na barku opony;
g) opony zimowe powinny być zamontowane na wszystkich osiach pojazdu; ich montaż jedynie na jednej osi (np. tylko na osi napędowej) podczas eksploatacji na śliskiej nawierzchni, może spowodować niekontrolowane zachowanie pojazdu, spowodowane znaczącą różnicą przyczepności pomiędzy osiami;
h) należy regularnie kontrolować zużycie bieżnika na osi napędowej (na której opony zużywają się szybciej) i przekładać koła przednie z tylnymi, zachowując przy tym ich dotychczasowy kierunek toczenia; zabieg ten (wykonywany nie rzadziej niż co 10-15 tys. km przebiegu)pozwala wyrównać nieregularne zużycie opon i wydłużyć żywotność całego kompletu opon.
i) należy unikać najeżdżania na produkty ropopochodne, smary i substancje chemiczne, które mogą spowodować uszkodzenie opony;
j) zalecamy zamianę opon z zimowych na letnie, gdy średnia dobowa temperatura przekracza 7° C; eksploatacja ogumienia zimowego w wyższych temp. powoduje jego przyspieszone zużycie.
2. DEFINICJE:
Ilekroć w n/w Warunkach Gwarancji użyto jednego z poniższych określeń, oznaczają one odpowiednio:
2.1. „Użytkownik” – oznacza nabywcę opon wyprodukowanych przez Producenta opon; określenie to obejmuje osoby fizyczne i przedsiębiorców.
2.2. „Producent” oznacza niemiecki koncernu Continental AG, którego wyłącznym i oficjalnym reprezentantem w Polsce jest spółka pod nazwą Continental Opony Polska Sp. z o.o. (w skrócie COP) z siedzibą w Warszawie.
2.3. „Gwarancja” – oznacza gwarancję jakości produktu udzieloną zgodnie z Warunkami Gwarancji przez Producenta opon na opony marki Continental oraz opony oznaczone innym chronionym znakiem należącym do koncernu Continental. Zakres terytorialny niniejszej gwarancji obejmuje cały obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
2.4. „Produkt” oznacza opony osobowe, 4x4 i ciężarowe objęte gwarancją przez producenta.
2.5. „POG” – oznacza Punkt Obsługi Gwarancyjnej posiadający upoważnienie COP na rozpatrywanie zgłoszeń reklamacyjnych produktu.
2.6. „Data produkcji” oznacza datę wyprodukowania opony przez producenta, umieszczoną trwale na boku opony w formacie: tydzień roku produkcji_rok produkcji.
2.7. „Graniczne zużycia czoła bieżnika” oznacza moment osiągnięcia granicznego zużycia czoła bieżnika do wskaźnika TWI (pozostała głębokość bieżnika wynosi wtedy ok. 1,6 mm ); o takim stopniu zużycia informuje całkowite lub jednostronne wykorzystanie czoła bieżnika do momentu odsłonięcia progu/progów usytuowanych w dnie rzeźby bieżnika na poziomie miejsc oznaczonych literami TWI
lub symbolami oznaczającymi TWI, umieszczonymi trwale na boku opony;
2.8. „Procentowy stopień zużycia” oznacza pozostałą głębokość bieżnika w używanej oponie wyliczoną w odniesieniu do głębokości bieżnika nowej opony na podstawie n/w wzoru:
A - procentowy stopień zużycia opony [%]
B - aktualna średnia głębokość bieżnika opony (zmierzona w trzech punktach obwodu opony) [mm]
C - głębokość bieżnika nowej opony [mm]
2.9. Za „zwrot kosztów zakupu” produktu uważa się zapłatę aktualnie obowiązującej ceny (według cennika COP) z uwzględnieniem średnich rynkowych rabatów.
3. WARUNKI GWARANCJI:
3.1. COP udziela gwarancji w imieniu producenta na produkt, bez limitu przebiegu, przez okres 60 miesięcy od daty produkcji lub do momentu osiągnięcia granicznego zużycia czoła bieżnika, w zależności od tego co nastąpi wcześniej.
3.2. Gwarancją objęte są wyłącznie wady produktu, wynikłe podczas ich eksploatacji z przyczyn tkwiących w ogumieniu, obejmujące wady konstrukcyjne, materiałowe i wykonawcze.
3.3. Niniejsza gwarancja nie obejmuje produktów:
a) z granicznie zużytym czołem bieżnika;
b) naprawianych, bez względu na sposób i zakres naprawy oraz podmiot, który wykonał tę naprawę;
c) z nacinanym czołem bieżnika, bez względu na sposób i zakres tych czynności oraz podmiot, który je przeprowadził;
d) bieżnikowanych poza producentem bez względu na technologię, jakość wykonania oraz podmiot odpowiedzialny za ten proces; wyjątek stanowi podmiot oficjalnie upoważniony do bieżnikowania przez Producenta, którego produkty są w ofercie producenta i COP;
e) z nieczytelnym lub usuniętym/uszkodzonym (częściowo lub całkowicie) nr DOT i/lub nr fabrycznym i/lub datą produkcji;
f) nie posiadających europejskiej homologacji.
3.4. Ewentualne reklamacje Użytkownicy mogą zgłaszać w:
a) upoważnionych Punktach Obsługi Gwarancyjnej POG;
b) autoryzowanych stacjach obsługi pojazdów – dot. Użytkowników z tzw. rynku OE (Original Equipment), tj. takich, którzy zakupili nowe pojazdy wyposażone fabrycznie w ogumienie objęte gwarancją producenta;
c) punktach zakupu ogumienia.
3.5. Każda reklamacja może być rozpatrzona jedynie przez POG (dotyczy wyłącznie reklamacji zgłoszonych bezpośrednio do POG) lub przez upoważnionego pracownika COP (dot. reklamacji zgłoszonych we wszystkich w/w punktach). W uzasadnionych przypadkach COP rezerwuje sobie prawo do podjęcia nadrzędnej i ostatecznej decyzji dot. reklamowanych produktów.
3.6. W celu prawidłowego zgłoszenia reklamacji, umożliwiającego COP i/lub POG jej rozpatrzenie, Użytkownik zobowiązany jest do:
a) dostarczenia reklamowanego produktu do w/w podmiotów (wymienionych w pkt. 3.4.) w terminie maksymalnie 14 dni od dnia wykrycia wady;
b) dostarczenia reklamowanego produktu wraz z obręczą koła, na której był eksploatowany, jeśli wada ogumienia jest widoczna tylko po napełnieniu go ciśnieniem roboczym;
c) dostarczenia wypełnionej karty gwarancyjnej (z datą sprzedaży, pieczęcią, podpisem sprzedającego oraz danymi zakupionych opon) oraz dowodu zakupu na reklamowany produkt (Użytkowników z rynku OE dot. wyłączni Książka Gwarancyjna pojazdu);
d) udostępnienia pojazdu, na którym był eksploatowany reklamowany produkt do oceny stanu technicznego przez COP i/lub POG (lub inny upoważniony podmiot) na żądanie COP lub POG.
3.7. COP oświadcza, że wszystkie reklamacje winny być rozpatrzone w ciągu 14 dni od daty dostarczenia reklamowanego produktu do w/w podmiotów (wymienionych w pkt. 3.4.), przy czym COP nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia w zachowaniu tego terminu, wynikające z przyczyn niezależnych od COP, a leżących po stronie Użytkownika i/lub
podmiotów przyjmujących reklamację, wymienionych w pkt. 3.4.
3.8. W przypadku konieczności przeprowadzenia specjalistycznych badań reklamowanego produktu, w/w termin może ulec wydłużeniu, przy czym decyzję o wykonaniu takich badań w niezbędnym zakresie może podjąć wyłącznie COP, który poinformuje o tym fakcie podmiot, który przyjął reklamację przed upływem 14 dni od dnia zgłoszenia reklamacji. Wydłużony termin rozpatrzenia reklamacji nie powinien być dłuższy niż 35 dni, licząc od dnia zgłoszenia reklamacji produktu.
3.9. Uznanie reklamacji produktu nie nakłada na producenta żadnych zobowiązań odszkodowawczych.
3.10. W przypadku uznania reklamacji na wadę produktu zgłoszoną przez osobę fizyczną tj. Użytkownika w okresie obowiązywania gwarancji producenta (określonym w pkt. 3.1 niniejszych warunków gwarancji), który w świetle Ustawy z dnia 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, nabył towar konsumpcyjny – produkt w celu niezwiązanym z działalnością zawodową
lub gospodarczą, ma on prawo do:
a) bezpłatnej wymiany produktu na nowy, wolny od wad, lub zwrotu 100 % kosztów zakupu ogumienia, jeśli wada produktu ujawni się przed upływem 24 miesięcy od daty zakupu produktu (lub przed upływem 24 miesięcy od daty wydania nowego pojazdu wyposażonego w ogumienie objęte gwarancją producenta). W tym terminie COP pokrywa również koszt demontażu/montażu produktu, wynikający z uznanej reklamacji, pod warunkiem, że reklamacja zostanie zgłoszona w POG, który wykona w/w czynności wg stawek określonych przez COP; zwrot kosztów demontażu/montażu produktu nie dotyczy Użytkowników z rynku OE;
b) wymiany produktu na nowy, wolny od wad pod warunkiem zapłacenia kwoty odpowiadającej procentowemu stopniowi zużycia reklamowanego produktu, jeśli wada produktu ujawni się po upływie 24 miesięcy od daty jego zakupu lub po upływie 24 miesięcy od daty wydania nowego pojazdu wyposażonego w ogumienie objęte gwarancją producenta;
c) zwrotu kosztu zakupu produktu, pomniejszonych o kwotę odpowiadającą procentowemu stopniowi zużycia reklamowanego produktu, jeśli wada produktu ujawni się po upływie 24 miesięcy od daty jego zakupu lub po upływie 24 miesięcy od daty wydania nowego pojazdu wyposażonego w ogumienie objęte gwarancją producenta.
3.11. W przypadku uznania reklamacji na wadę produktu zgłoszoną przez Użytkownika w okresie obowiązywania gwarancji producenta (określonym w pkt. 3.1 niniejszych warunków gwarancji), który w świetle Ustawy z dnia 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży
konsumenckiej, nabył produkt w celu związanym z prowadzoną działalnością zawodową lub gospodarczą, ma on prawo do:
a) wymiany produktu na nowy, wolny od wad, pod warunkiem zapłacenia kwoty odpowiadającej procentowemu stopniowi zużycia reklamowanego produktu;
b ) zwrotu kosztu zakupu produktu, pomniejszonych o kwotę odpowiadającą procentowemu stopniowi zużycia reklamowanego produktu;
3.12. COP zastrzega sobie prawo do wyboru sposobu załatwienia każdej uznanej reklamacji, wymienionych w pkt. 3.10. i 3.11. tj. wymiany produktu lub zwrotu kosztów. W przypadku przerwania produkcji reklamowanego produktu, w procesie wymiany będzie używany podobny produkt.
3.13. Produkt, po uznaniu reklamacji na jego wadę przez POG i/lub COP oraz rozliczony zgodnie z decyzją COP w procesie wymiany produktu lub zwrotu kosztów (tj. zgodnie z możliwościami wymienionych w pkt. 3.10. lub 3.11.) w ramach niniejszej gwarancji staje się własnością COP.
3.14. Gwarancja nie obejmuje wad produktów wynikających z:
a) nieprawidłowego transportu, przechowywania i użytkowania opon, podczas których produkt narażony jest m.in. na: odkształcenia wynikające z nadmiernych nacisków, uderzeń i udarów, oddziaływanie substancji chemicznych (m.in. kwasów, zasad i innych materiałów żrących, rozpuszczalników, materiałów ropopochodnych tj. paliw, olejów, smarów i ich pochodnych) oraz ozonu i wysokich temperatur;
b) używania opon niezgodnie z ich przeznaczeniem i/lub parametrami technicznymi;
c) nieprawidłowego montażu lub demontażu, w tym montażu produktu na obręcz o niewłaściwym rozmiarze lub typie, lub na obręcz,która jest uszkodzona i/ lub skorodowana oraz z zastosowania podczas montażu dętki, ochraniacza lub zaworu o nieprawidłowym typie i wymiarze, innym niż zalecane przez producenta;
d) eksploatacji nadmiernie obciążonego pojazdu, powodującej przekroczenie dopuszczalnej nośności ogumienia (określonej na boku każdego produktu) i/lub dopuszczalnych nacisków na osie, wyszczególnionych na tabliczce znamionowej pojazdu i dozwolonych odpowiednimi przepisami;
e) niedbalstwa, jazdy z nadmierną prędkością, niewłaściwego użytkowania i stylu jazdy; a w szczególności z gwałtownego hamowania i przyśpieszania;
f) niewłaściwego stanu technicznego pojazdu, w tym m.in. nieprawidłowej geometrii zawieszenia, niewyważenia kół, uszkodzonych lub zużytych amortyzatorów, poduszek, tulei metalowo-gumowych, sprężyn, resorów, drążków reakcyjnych i innych elementów zawieszenia, a także nieprawidłowo działających systemów hamulcowych, wspomagających hamulce i antypoślizgowych (m.in. ABS, EBS, ASR, ESP, BAS itp.);
g) eksploatacji opon z nieprawidłowym ciśnieniem wewnętrznym w odniesieniu do zaleceń producenta pojazdu i/ lub producenta opon;
h) nadmiernego zużycia wynikającego z eksploatacji pojazdu w ekstremalnych warunkach drogowych i pogodowych;
i) wszelkich uszkodzeń mechanicznych (w tym m.in. wszelkich przecięć, przebić oraz uszkodzeń spowodowanych m.in.: ciałem obcym pomiędzy kołami bliźniaczymi, uderzeniem o przeszkodę czołem bieżnika, barkiem lub bokiem opony, najechaniem na krawężnik, wyrwę w jezdni, itp.), w tym także spowodowanych oddziaływaniem na produkt substancji chemicznych (lub podobnie działających środków, w tym wymienionych w pkt. 3.14. pakt. a ), powodujących m.in.: uszkodzenie/degradację/przyspieszone starzenie produktu;
j) użycia produktu w zawodach sportowych lub w innych wydarzeniach mających cechy współzawodnictwa sportowego;
k) pożaru, przyczyn naturalnych, lub spowodowanych innymi okolicznościami pozostającymi poza kontrolą producenta pojazdu (np. pożar, wypadek, przegrzanie, siła wyższa, itp.).
3.15. Gwarancja na produkt nie pokrywa:
a) kosztów spowodowanych zużyciem eksploatacyjnym jego składowych;
b) kosztów wezwania, holowania, dodatkowego czasu podróży i wynagrodzenia za pracę, przestoju pojazdu, rozładowania pojazdu, wynajęcia pojazdu zastępczego, ponownego załadunku itp.;
c) wszelkich strat ekonomicznych i szkód (obejmujących m.in. utratę zysku, przychodów, wartości firmy lub spodziewanych oszczędności);
d) roszczeń przedstawionych Użytkownikowi pojazdu przez osoby trzecie;
e) wszelkich innych uszkodzeń, szkód, strat i obrażeń, spowodowanych bezpośrednio lub pośrednio wadą produktu, wadą wykonawczą lub spowodowaną niedbalstwem lub błędem pracowników wszystkich podmiotów świadczących usługi serwisowe dla ogumienia.
3.2. Zgodnie z postanowieniami pkt. 3.15. wszelkie w/w roszczenia odszkodowawcze skierowane do producenta lub COP są wykluczone. Jednocześnie żadnego z postanowień punktu 3.15. nie można traktować jako wyłączenia lub ograniczenia lub próby wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności producenta, wynikających z przepisów obowiązującego prawa.
3.3. Gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego (Użytkownika) wynikających z niezgodności towaru z umową w oparciu o Ustawę z dnia 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Opory toczenia - wpływ na zużycie paliwa
Klasy A (najlepsza) do G (najgorsza) oznaczają wpływ zastosowanych opon na emisję dwutlenku węgla oraz ilość zużywanego paliwa. Opona o klasę wyższa oznacza niższe zużycie paliwa o ok. 0,10 - 0,15 litra na 100 km (dla samochodu o średnim spalaniu 6,6 l/100km).
Przyczepność na mokrej nawierzchni - droga hamowania
Klasy od A (najlepsza) do G (najgorsza) oznaczają długość hamowania pojazdu jadącego na mokrej nawierzchni z prędkością 80 km/h. Opona o jedną klasę wyższa to skrócenie długości hamowania o ok. 3-6 metrów. Najlepsza klasa opony (A) oznacza krótszą drogę hamowania o ponad 18 metrów w stosunku do najgorszej (F).
Hałas zewnętrzny toczenia opon
Przedstawiony w formie liczbowej oraz w formie znaku graficznego. Liczba oznacza hałas generowany na zewnątrz opony wyrażony w decybelach. Znak graficzny występuje w skali od 1-3 czarnych pasków, które obrazowo przedstawiają głośność opony. Jeden pasek oznacza oponę cichą w swojej kategorii, trzy paski - głośną w swojej kategorii.
Więcej o etykiecie oponiarskiej przeczytasz w rozporządzeniu Wspólnoty Europejskiej WE 1222/2009 (PDF).
Hałas zewnętrzny
Od A (najcichszy) do C (najmniej cichy)
Poziom hałasu na zewnątrz jest mierzony w decybelach (dB) i porównywany z europejskimi limitami wprowadzonymi w 2016 roku dla hałasu zewnętrznego opon
Klasa A
3dB poniżej limitu europejskiego
Klasa B
Zgodny ze starymi europejskimi limitami
Klasa C
Zgodny ze starymi europejskimi limitami
Uwaga
Hałas zewnętrzny nie jest powiązany z hałasem wewnątrz pojazdu.
Przyczepność na lodzie
Symbol lodowego stalagmitu wskazuje, że opona spełnia minimalne wartości indeksu przyczepności na lodzie, odpowiednie dla wiarygodnych, dokładnych i powtarzalnych metod testowych.
Przyczepność na śniegu
Oznaczenie 3PMSF wskazuje, że opona może działać w trudnych warunkach śniegowych, zgodnie z minimalnymi wartościami indeksu przyczepności na śniegu, określonymi w regulacji UNCE 117.
Efektywność paliwowa
Klasy od A (najbardziej wydajna) do E (najmniej wydajna).
Opór toczenia to jeden z czynników mających wpływ na zużycie paliwa przez oponę. Im niższy opór toczenia, tym mniejsze zużycie paliwa i mniejsza emisja dwutlenku węgla. Różnica w zużyciu paliwa pomiędzy oponami klasy A i E może wynosić nawet do 6,5%.
1) Dla przeciętnego samochodu osobowego to około 0,55 l na 100 km.
Średnio o ponad 0,55 l/100 km większe jest zużycie paliwa przy klasie E w stosunku do opony klasy A
1) Wydajność mierzona zgodnie z metodami badań określonymi w rozporządzeniu (UE) 2020/740. Opracowana przez Komisję Europejską Ocena Skutków SEC (2008) 2860.
Uwaga:
Wpływ na oszczędność paliwa ma odpowiednia konserwacja opon. Dokładne wartości zależą od typu pojazdu, warunków drogowych i stylu jazdy. Ekologiczna jazda może znacznie zmniejszyć zużycie paliwa.
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Klasy od A (najlepsza) do E (najgorsza)
Reakcja na hamowanie ma fundamentalne znaczenie dla wydajności opon i ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa opon przez cały rok, zwłaszcza zimą. Różnica w drodze hamowania pomiędzy oponami klasy A i E może wynosić nawet 30%.
2) Dla samochodu osobowego jadącego z prędkością 80 km/h może to oznaczać do 18 m dłuższe hamowanie na mokrej nawierzchni
Odległość hamowania
Do 18 m dłuższe hamowanie (przy 80 km/h)
Droga hamowania opon 2) Przy pomiarze zgodnie z metodą badania określoną w rozporządzeniu (UE) 2020/740
Uwaga:
Wpływ na jazdę na mokrej i suchej nawierzchni może mieć również kilka innych czynników. Odległości mogą się różnić w zależności od opon i warunków drogowych.
Więcej o etykiecie oponiarskiej przeczytasz w rozporządzeniu Wspólnoty Europejskiej WE 2020/740 (PDF).